عرصه فرهنگی و فعالیت های مربوط به آن در الجزایر ، پس از اقدامات اتخاذ شده از سوی رییس جمهور جهت حفظ سلامت شهروندان و مقابله با شیوع ویروس کرونا شاهد یک فلج شبه کامل است .

مقامات مربوطه ودر چارچوب مقابله با پاندمی کرونا و رویارویی با شیوع این بیماری ، به لغو وتعطیلی همه فعالیت­های فرهنگی وتعویق همایش­های مختلف و بستن کانون­های نمایش و سینما تصمیم گرفته ­اند . اقدامات مقامات الجزایر شامل فعالیت­های فرهنگی متعدد است؛ از جمله همایش­ها و نمایشگاه­های ملی و بین المللی و فعالیت­های فرهنگی مردمی که قرار بود از ماه مارس و طی ماه­های بعدی در مراکز و کانون­های دولتی و خصوصی برگزار شود ، در همین راستا و طبق مقررات جدید مبنی بر تعطیل و توقیف همه فعالیت­های فرهنگی ، همایش ملی خط عربی شهر المدیه ، همایش ملی تواشیح شهر وادی سوف ، همایش اوپرات شهر برج بو عریرج و روز جهانی ریاضی که هر سال در ماه مارس برگزار می­شد ، به تاریخ دیگر موکول شد. از سوی دیگر ادارات کل فرهنگی و نهادهای مسئول برگزاری همایش­ها مهلت و تاریخ دریافت تولیدات فرهنگی از جمله فیلم ، مستند و پرونده ­های فرهنگی مختلف که مقرر بود در این مدت پخش و برگزار شود ، تمدید نموده ­اند. از جمله این فعالیت­های فرهنگی ، هیجدهمین  همایش فرهنگی ملی فیلم امازیغی که قرار بود ماه اوریل در شهر تیزی وزو برگزار شود به سه ماه آخر امسال به تعویق افتاد و دبیرخانه همایش به تغییر تاریخ دریافت تولیدات فیلم این همایش به ماه اوت امسال تصمیم گرفته ­است.

در این شرایط بحرانی از یک سو فعالیت­هایی که موجب تجمع مردم بویژه دانشجویان و دانش­اموزان و متخصصان می­شد ، مانند همایش ملی خط به صورت کلی تعطیل شد ،  و از سوی دیگر نیز فعالیت های تئاتر و سینما کاملا متوقف گردید .

شرایط قرنطینه منجر به تعطیل شدن همه تئاترها وسالن­های سینما شد و همین امر توقف  فعالیت­های موزه سینما و کلوپ­های سینما در کل کشور را به دنبال داشت. این مراکز فرهنگی دربهای خود را در مقابل هوادارن این فعالیت­ها تا اطلاع ثانوی بستند در این راستا چهاردهمین همایش ملی تئاتر که مقرر بود در تاریخ ۱۹ الی ۳۰مارس ۲۰۲۰ برگزار شود لغو شد .  

برنامه کنسرت­های موسیقی نیز اختلالی در اجرا داشته­اند ودر همین راستا همه برنامه­های کنسرت موسیقی ماه مارس و آوریل از جمله همایش بین المللی موسیقی اندلسی و موسیقی سنتی به تاریخ دیگری موکول شد .

مسئولان عرصه فرهنگی در الجزایر و بنا به نقش مهم فرهنگ در ساخت و پیشرفت جامعه و برای مقابله با بیهودگی، خستگی و بیکاری و نیز ارتقای روحیه جوانانی که خود را از سرگرمی و برنامه­ های فرهنگی مختلف محروم دیده­اند ؛ برنامه­ های فرهنگی از راه دور برنامه ریزی نمودند. از جمله این فعالیت­ها برگزاری سیمنار فیلم کوتاه از راه دور در بازه زمانی ۳۱ مارس لغایت ۷ اوریل ۲۰۲۰ . این فعالیت که به عنوان اولین تجربه در این زمینه توسط کانون ملی سینما و سمعی بصری الجزایر برگزار شده فرصتی برای اجرای فعالیت­های مشابه دیگر با استفاده از شبکه اینترنت جهت بهره برداری جوانان الجزایر شده بود. در همین راستا تئاتر ملی و کانون­های نمایش وابسته به آن در مناطق مختلف کشور فعالیت­های نمایشی خود مربوط به قشر جوانان و نوجوانان را با استفاده از صفحات فیسبوک و کانال­های یوتیوب پخش نموده­اند. مرکز اوپرا الجزایر که یک مرکز فرهنگی بزرگ در پایتخت الجزیره  است ،کنسرت­های خود را با استفاده از ضبط و پخش از راه دور و شبکه اینترنت برای عموم مردم الجزایر ارائه نموده است. قشر جوانان نیز از فضای مجازی و با هاهنگی­های نهادهای فرهنگی الجزایر فعالیت­های فرهنگی خود را به صورت مسابقات فرهنگی پخش و ارئه کردند.

مراکز و مؤسسات فرهنگی متعدد در الجزایر جهت پخش و ارایه فعالیت خود همین روش را انتخاب کردند استفاده از فضای مجازی و اجرای فعالیت­های فرهنگی با انتخاب سیستم های عامل آنلاین تنها روش برای مقابله با وضعیت کشور پس از شیوع بیماری کرونا است.

تئاتر ملی "محی الدین باشطرجی"الجزایر با استفاده از کانال یوتیوپ خود در شبکه انترنیت ،فعالیت هنری متعددی از جمله نمایش­های تئاتر و قصه خوانی برای  نوجوانان روزانه از ساعت ۱۰.۳۰ صبح  پخش نموده است. در همین حال برنامه بعد از ظهر این مرکز برای فعالیت های هنری و نقد سینما ، برای قشر جوانان و هنرمندان الجزایری ، از طریق فضای مجازی پخش می­شود. مرکز ملی تئاتر الجزایر در چارچوب رعایت تدابیر بهداشتی و سلامت شهروندان و تشویق نقش قشر جوانان در مقابله با کرونا، با استفاده از فعالیت فرهنگی از راه دور ، مسابقه ملی نوشتن تئاتر و نمایش مخصوص نوجوانان ۶ الی ۱۶ سال برگزار نمود ، این مسابقه با هدف پشتیانی استعداد نوجوانان و تشویق  آنان به فعالیت در زمینه هنری و ادبی بوده و این مرکز جوایزی برای برندگان این مسابقات تحت عنوان نقش نوجوانان در مقابله با شیوع ویروس کرونا گذاشته است.

مؤسسات و مراکز فرهنگی متعدد در الجزایر از عزم خود برای ادامه و افزایش فعالیت فرهنگی و هنری، در شرایط کنونی خبر داده­ اند این مراکز تاکید کردند که شیوع این بیماری کشنده نمی­تواند از عزم و فعالیت هنری و فرهنگی جلوگیری نماید. در این خصوص این مراکز برنامه ­های روزانه و هفتگی متنوع از جمله نشر کتاب و مجله پیش ­بینی کردند. از سوی دیگر کانون اداره و بهره برداری املاک فرهنگی ،دیدارهای مجازی از موزه ­های مختلف الجزایر را با استفاده از صفحات اینترنتی برگزار نمودند این برنامه فرصت انجام دیدارهای مجازی از موزه ­ها و جایگاه ­های تاریخی و هنری را برای شهروندان الجزایری از خانه خود فراهم کرده است . از سوی دیگر کانون ملی سینما و سمعی بصری در همین راستا برنامه مجازی فیلم برای علاقمندان فیلم و سینما برگزار کرد.

 شیوع ویروس کرونا و ادامه این بحران عامل اساسی برجستگی و اهمیت بروز سیستم­های عامل فرهنگی الکترونیکی در الجزایر بوده که در راستای شیوع این بیماری خطیر برنامه­ های فرهنگی و آگاهی بخش جهت کم کردن فشار روحی و خستگی شهروندان در قرنطینه ارایه شده بود.

 هنرمندان و شخصیت­های فرهنگی الجزایر نقش مهمی در آگاهی مردم الجزایر جهت رعایت تدابیر سلامتی و بهداشتی اتخاذ شده از سوی دولت ایفا نموده ­اند  که اغلب آنان نیز از برنامه ­های فرهنگی متعدد و مختلف استفاده کردند .

این پاندمی مانند پاندمی­های متعدد دیگر که در تاریخ بشریت روی داده است، روزی پایان خواهد یافت و زندگی به حالت طبیعی خود  بر می­گردد ؛ اما جمع بسیاری از علما، متخصصان و ازمایشگاه­های علمی و کارخانه­ های داروسازی را شگفت زده کرده ، در حیرت فرو برد . بعد از این پاندمی حتما رفتار و کردار بشریت به صورت کلی تغییر خواهد یافت  و متوجه خواهد شد که مهمترین خطر برای بشریت اسلحه کشتار جمعی نیست بلکه خطر بزرگتر می­تواند جای دیگری باشد.

زمینه فرهنگی باید جایگاه خود را میان بشریت بار دیگر باز یابد ، ولی با روشی دیگر ، فعالیت فرهنگی و هنری سنتی که از تجمعات مردمی استفاده می­کرد بایست تغییر کند . در  راستای جهانی شدن عامل فضای مجازی و بهره برداری از سیستم­های عامل آنلاین ، مهمترین عامل پیشرفت و ارتقای زمینه فرهنگی و هنری است. بعد از شیوع این بیماری شبکه اینترنت به عنوان عامل جایگرین اهمیت خود رانشان داده است ، لذا پیشرفت در این زمینه و به روز کردن فضای مجازی جهت بهره ­برداری و استفاده لازم، بویژه در شرایط ویژه از مهمترین دغدغه ­های مراکز و مؤسسات فرهنگی و هنری در الجزایر است.

 مهمترین چالش برای وزارت فرهنگ الجزایر پس از بحران کرونا راه اندازی طرح دیجیتالی کردن کل بخش فرهنگی و مؤسسات مختلف آن و تسلط بر کلیه امکانات و سیستم­های عامل آنلاین است .

در همین راستا وزیر فرهنگ الجزایر خانم ملیکه بن دوده از راه اندزی طرح دیجیتالی کردن بخش فرهنگی الجزایر خبر داد است و بحران و شیوع این بیماری خطیر عامل مهمی برای تسریع در اجرای این طرح خواهد بود ، زیرا بهره بردرای و استفاده از سیستم­های عامل آنلاین عامل جایگزین مهمی برای اجرای فعالیت­های هنری و فرهنگی در مناطق مختلف الجزایر خواهد بود. این سیستم فرصت اطلاع از همه فعالیت­های فرهنگی وزارت و مؤسسات مربوطه به آن  برای شهروندان الجزایری را فراهم می­نماید.

از سویی بخش فرهنگی الجزایر خسارت­های مالی بزرگی به علت تعطیلی کلیه فعالیت­های فرهنگی خود تحمل نموده است و وزارت فرهنگ الجزایر ناچار به پرداخت خسارت­های مالی  و کمک به هنرمندان و مؤسسات فرهنگی و هنری متضرر از شیوع این بیماری شده است.

گسترش استفاده از فضای مجازی در الجزایر اختصاص به امور فرهنگی ندارد  ، بلکه سایر عرصه­های زندگی فردی و اجتماعی مردم ،از جمله خرید ، فروش ، تجارت و ورزش را هم تحت تاثیر خود قرار داده است .این تحول موجب آگاهی روز افزون اقشار مختلف مردم به اهمیت و کاربرد فضای مجازی در زندگی شده ، نوعی فرهنگ و رفتار مجازی را در جامعه گسترش داده است.

پیامدهای شیوع پاندمی ویروس کرونا در جهان

یکی از برجسته ترین پیامدهای شیوع پاندمی ویروس کرونا در جهان مجموعه­ای از اقدامات انجام شده توسط مقامات و مسئولان ذیربط است. در خصوص کشور الجزایر نیز مانند سایر کشورها و پس از ظهور و ثبت اولین حالت مرگ در این کشور ، رئیس جمهور الجزایر عبدالمجید تبون ، پس از مشاوره و رایزنی با وزرا و مسئولان نهادهای مربوطه ، اقدام به صدور دستور العمل نمود.

از جمله این اقدامات تعطیلی فوری مراکز تحصیلی شامل مدارس و دانشگاه­ها از تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۰ بود ، این تصمیم شامل مدارس آموزش ابتدایی، رهنمایی و متوسطه، دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی، مؤسسات آموزش فنی حرفه­ای، مدارس قرآنی، زاویه­ها و کانون­های سوادآموزی، همه مؤسسات آموزشی خصوصی و مهد کودک ها بوده است. از سوی دیگر شیوع این پاندمی و همچنین تلاش های اضطراری جهت­های متبوع برای مهار این بیماری، منجر به تعلیق مراسم عمره و به تعویق انداختن یا لغو فعالیت­های ورزشی، سیاسی و اقتصادی در کشور شده است.

به محض صدور دستور رئیس جمهور، نهادهای مربوط به بخش­های آموزش، آموزش عالی، آموزش­های فنی و حرفه­ای و امور مذهبی و به عنوان یک اقدام احتیاطی برای جلوگیری از شیوع این بیماری واگیردار میان دانش آموزان، دانشجویان و کارآموزان، تصمیم به تعلیق تحصیل در مدارس، دانشگاه­ها، مراکز آموزش فنی و حرفه­ای، مدارس قرآنی و زوایا، تا پایان ماه گرفتند، زیرا این سه بخش شامل بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز، دانشجو و متخصص است و گسترش ویروس در میان آنها باعث می شود این بخش­ها با یک بحران واقعی روبرو شوند.

در همین زمینه، مسئولان کشور و در چارچوب رویه­ ها و اقدامات لازم، با هدف حمایت از سلامت و ایمنی شهروندان از خطر شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از آن در محافل عمومی، ممنوعیت موقت کلیه فعالیت­های مذهبی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی را با تعلیق همه همایش­ها و تجمعات مردمی و اجرای کلیه برنامه ­های فرهنگی، همایش­های علمی، گردهمایی­ها و نمایشگاه­ها و همچنین فعالیت سالن­های مهمانی، تئاترها، مهد کودک­ها، بخش آموزشگاه­هایی تقویتی دانش آموزان، اماکن عبادی و مراکز حفظ قرآن، و همچنین تعلیق نماز جمعه و جماعت، بستن مساجد و اماکن عبادی در سراسر کشور، اعلام نموده ­اند.

پس از ظهور اختلاف نظر میان والدین دانش ­آموزان در خصوص اقدامات و تصمیم­های اتخاذ شده در این خصوص برخی آنها را ضروری و به نفع دانش­ آموزان دانسته برخی دیگر آن را رد کردند و تا حدودی مبالغه آمیز  دانستند، وزارت آموزش ملی و آموزش عالی و پژوهش­های علمی یک طرح اورژانسی برنامه ­ریزی کردند که شامل اقدامات برای مقابله با قطع تحصیل برای دانش آموزان است. شامل تهیه یک برنامه آموزشی با هماهنگی وزارت ارتباطات با برچسب "کلیدهای موفقیت" جهت پخش درس­های ترم سوم سال تحصیلی ۲۰۱۹ - ۲۰۲۰ ، از یکشنبه ۵ آوریل ۲۰۲۰ و دانش­ آموزان پایه پنجم ابتدایی، سال چهارم متوسطه و بخش­های کنکور سراسری طبق یک جدول زمانی از طریق کانال­های تلویزیون دولتی می شود.

از سوی دیگر فعالیت سیستم پشتیبانی مدرسه، از طریق اینترنت و از طریق سیستم­های عامل دیجیتالی دفتر ملی آموزش و آموزش از راه دور جهت استفاده دانش­ آموزان دوره چهارم سال سوم و سال سوم متوسطه مطابق با جدول زمان بندی انجام می­شود ، این سرویس نیز به نفع دانش­آموزان هر سه سطح سطح آموزشی از طریق کانال­های آموزشی از طریق اینترنت و سیستم­های عامل دیجیتالی ارایه شده است.

معلمان و اساتید دانشگاه نیز با ایجاد گروه­های "ویژه" در "فیس بوک" که شامل بخش­های دیجیتالی و مجازی است، برای ارسال و تبیین سخنرانی­های خود به شبکه ­های اجتماعی متوسل شده ­اند ، که برای دانش­ آموزان در سه مرحله آموزشی مدرسه الجزایر و حتی گروه­های دانشجویی در نظر گرفته شده است. این اقدام اساتید به عنوان اقدام شخصی تلقی می­شود، در زمانی که وزیر آموزش عالی شمس الدین شیتور از مدیران موسسات و دانشگاه­ها خواست تا زمینه ­ای را جهت دانشجویان قادر به تحصیل و اطمینان از تداوم یادگیری از راه دور برای یک دوره کمتر از یک ماه فراهم کنند ، به عنوان بخشی از آنچه وی ابتکار عمل آموزشی نامیده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه طبقه بندی شده است، شمس الدین شیتور ۱۵ مارس سال ۲۰۲۰ را اولین روز آغاز این برنامه مشخص کرد. وی نیز به اهمیت اجرای یادداشت وزارت اشاره نموده است ، اما این یادداشت توسط کلیه مدارس و مؤسسات آموزشی و آموزشی اجرا نشد.

 این دستورالعمل­ها مورد تحسین و تأیید والدین دانش ­آموزان قرار گرفت، به ویژه کسانی که به گواهینامه­ های میانی و کارشناسی مراجعه می­کنند، آن را ابتکار عمل خوبی برای فرزندان خود می­دانند، اما این مرحله به دلیل اطلاعات ضعیف اساتید و دانشجویان در سیستم آموزشی الجزایر صرف نظر از سودمندی برای بخش کوچک، تا حدودی ناموفق بود. دانش آموزان مناطق محروم و بخش بزرگ دیگری از آنها ، به ویژه فقیرانی که اینترنت، کامپیوتر یا حتی گوشی هوشمند ندارند آسیب دیدگان این شیوه هستند .

در همین زمینه ، یکی از اعضای شورای ملت، نماینده کمیته آموزش و امور دینی ، عبدالکریم قریشی گفت : این دوره ­ها مورد توجه قرار نگرفت، این یک شرایط اضطراری و استثنایی است که منجر به تعلیق مطالعه، و تحمیل قرنطینه در منزل، برای جلوگیری از پاندمی کرونا شده است . اما در عین حال، با توجه به اینکه آموزش الجزایر یک آموزش بسیار سنتی است و به آموزش دیجیتال آشنایی ندارد، نقایص سیستم آموزشی در الجزایر را در معرض دید قرار داده است، وی افزود : درسهایی که از طریق شبکه ­های اجتماعی آموخته می­شود ناشی از تصمیمات وزیر نیست، بلکه ابتکارات شخصی و فردی است که تا حدودی سودمند است، و در عین حال مضر است، زیرا باعث می­شود دانش آموزان فقیر، به ویژه در شهرهای مرکزی کشور، خود را ناتوان احساس کند و به ایجاد اختلاف بین آنها کمک کند .

این بیماری همچنین نشان داد که بخش آموزشی در الجزایر، مدرسه دیجیتالی و سیستم عامل مربوطه را نادیده گرفته و مانند سایر کشورهای عربی کنترل فناوری­های نوین را ندارد . یک کارشناس کامبیوتر، دکتر عثمان عبد اللوش، از نبود نرم افزاری که صاحبان وب سایت­ها، ارگان­ها و وزارتخانه­ ها را قادر سازد به اظهار نظر خوانندگان بصورت الکترونیکی و تعامل با یکدیگر پاسخ دهند، انتقاد کرد و گفت : دانشجویان باید بتوانند در صورت لزوم، اطلاعات را اصلاح نمایند .

این بیماری همه گیر در پاسخ به هرگونه بحران پیش بینی نشده، به ویژه در بخش­های مهم و حیاتی مانند آموزش، اهمیت کنترل دیجیتالی را نشان داد، زیرا الجزایر نتوانست فناوری را کنترل کند، در زمانی که چین و کره شمالی در این زمینه موفق شدند که این مطالعه به طور عادی از طریق دنیای دیجیتال ادامه دهند .

برای دستیابی به این هدف، لازم است که یک پایگاه ملی دیجیتالی ایجاد شود و روی آن کار شود و توسعه یابد که نیاز به مدت زمان طولانی دارد، نه اینکه امنیت اینترنت در کل قلمرو ملی، و در این شرایط خاص تأمین نشده باشد، در حالت فعلی، ارتباط اینترنتی در دسترس عموم نیست و یا در برخی مناطق ضعیف است، نه اینکه این همه را ذکر کنیم . برخی استادان فن آوری دیجیتال، نحوه باز کردن رایانه یا ارسال پیام را درک نمی کنند . این عقب ماندگی فنی و عدم وجود علائم بازگشت به کار در مدارس و دانشگاه­ها در دوره اخیر، مقامات الجزایر را مجبور کرده است که امکان آموزش از راه دور را مورد توجه قرار دهند . به گفته یک استاد دانشگاه الجزایر، سلما ربیعی، در مصاحبه اخیر خود با لون پست تأیید می­کند که الجزایر فاقد تجربه کافی در این زمینه است و می­افزاید: "ایده آموزش از راه دور فقط برای اخذ مدرک استادان انجام شده است و این تجربه تعمیم نیافته است، بنابراین غیر ممکن است الجزایر در عمل بتواند این گزینه متوسل شود . وی تأکید کرد وزارتخانه با آنها به عنوان معلم ارتباط برقرار نکرده و این گزینه به هیچ وجه برای اجرا پیشنهاد نشده است از طرفی دانش­آموزان نیز در این مرحله دچار ایجاد هرج و مرج خواهند شد زیرا دانش ­آموزان به این نوع آموزش عادت ندارند و در حال حاضر واجد شرایط آن نیستند .

پاندمی کرونا روی عادت­های حاکم بر جامعه نیز تأثیر گذاشته است، زیرا مردم عادات سالم و اجتماعی کسب کرده ­اند که ویژگی­های دنیای جدید را پوشش می­دهد و تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را دربر می­گیرد جلوگیری از دست دادن، دور شدن از مکانهای شلوغ، بازگشت زود هنگام به خانه، گذراندن وقت با خانواده و فرزندان، اولویت دادن به هزینه­ های بهداشتی، تحقیقات علمی و مدیریت بحران، و افزایش علاقه به بهداشت شخصی و عمومی برخی از این عادت­ها و آثار است .

این پاندمی به بازگشت روحیه همبستگی انسانی و کار تیمی در جامعه الجزایر کمک کرده است، اما سؤال در اینجا مطرح است که آیا جامعه الجزایر این آداب و رسوم را پس از پایان بحران ویروس ادامه خواهد داد .

با استناد به کتابی که در سال ۱۹۶۰ توسط جراح آمریکایی دکتر ماکسول مالتز با عنوان "کنترل خودکار روانشناختی" ، منتشر شد و بیش از سی میلیون نسخه از آن به فروش رفت، دوره سازگاری با عادات جدید، پس از انجام آزمایشات، حدود ۲۱ روز است . در حالی که د. فیلیپا لالی، محقق روانشناسی سلامت در دانشگاه لندن، از طریق مطالعه ­ای که توسط ژورنال اروپایی روانشناسی اجتماعی در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۹ انجام و منتشر شده است، اظهار داشت : این دوره کمی بیشتر طول می­کشد ، زیرا لالی و تیم تحقیقاتی وی عادت­های ۹۶ نفر را در مدت زمان ۱۲ هفته بررسی کردند هر یک از آنها تا از یک رفتار خودکار قدیمی به حالت جدید حرکت کند به مدت زمان بیشتری نیاز دارد . نتایج نشان داد که تغییر دقیق عادت­های قدیمی ۶۶ روز طول می­کشد .

در مجموع، گذر از این دوره می­تواند عادات اجتماعی جدیدی را در جامعه الجزایر پرورش دهد از مهمترین این عادت­ها عبارتند از :

۱- دست دادن و بوسیدن : مردم الجزایر به دلیل ماهیت اجتماعی و دوست داشتنی­اش، سلام و تبریک را با لمس از طریق دست دادن یا بوسه ترجیح می­دهند، عادتی که از زمان انتشار ویروس کرونا محو شده است، بنابراین شاید بعد از ویروس از بین برود، تغییر در نحوه سلام کردن مانند دست دادن است . اما تعمیم این رفتار دشوار است، به خصوص در مناطق روستایی محافظه کار که فرهنگ و سنت های مبتنی بر سلام، جلسات حل و فصل اختلافات و آشتی کنان نقش چارچوب ساختار اجتماعی را ایفا می کند .

- گسترش استرلیزرها : این بیماری همه ­گیر همه افراد در هر سنی را وادار به دستیابی به ضدعفونی کننده دستی کرد، این موارد در کلیه کیف­ها، خانه­ها، دفاتر، رستوران­ها، عبادتگاه­ها و اماکن عمومی الجزایر مانند اماکن تفریحی به دلیل ترس از ویروس در دسترس قرار گرفت و احتمالاً افراد از آن محافظت می­کنند . این عادت سالم بخصوص قبل از خوردن غذا همه جا رایج شد .

۳- استفاده از کاسه توالت : فروش این ابزار در جهان به ده برابر آنچه قبل از شیوع کورونا وجود داشت، رسیده است در الجزایر نیز، از ترس از انتقال بیماری، همه مشتاق استفاده از آن شده­اند و این عادت به احتمال زیاد پس از از بین رفتن ویروس باقی خواهد ماند .

با این حال، نگرانی در مورد حفظ سطوح ضد عفونی کننده می­تواند منجر به رفتارهای ناسالم مانند رفتار تمیز کردن اجباری یا وسواس شود که یک بیماری روانی را نمایندگی می­کند .

۴- رستوران ها : رابطه افراد با رستوران­ها تغییر کرده است، بنابراین الجزایری برای تمیز کردن مکان و وسایل مورد استفاده برای پخت و پز و غیره علاقه بیشتری پیدا کرده است، زیرا رابطه افراد می­تواند توسط رستوران­ها تأثیر بگذارد و ما مردمی را مشاهده کنیم که به سمت غذای سالم و آوردن غذا از خانه می­روند .

- تغییر الگوهای کار و مطالعه : با این کار منظور ما دوباره بررسی مجدد کار و مطالعه از راه دور است و بعد از تحول اساسی در فرهنگ اداری و تعداد زیاد از شرکت­هایی که به کارکنان خود اجازه می دهند از راه دور کار کنند، این کار تولیدی­تر خواهد بود .

۶- احتیاط در هنگام لمس کردن اشیاء : ممکن است فرد الجزایر این عادت را بدست آورد تا از بروز هرگونه عفونت یا میکروب منتقل شده از طریق لمس تصادفی کیبورد، دکمه های ATM و دستگاه کارت اعتباری در مغازه­ها، دکمه­ های آسانسور و غیره احتیاط به کار گیرد .

۷- فضایی برای ایمنی یا واگرایی اجتماعی : احتمالاً افراد این عادت مثبت را در خود حفظ کنند که این امر مانع از انتقال بیماری­ها می­شود .

۸- فاصله اجتماعی : الجزایری­ها ممکن است این رفتار را اتخاذ کنند، که باعث شده آنها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس مدت طولانی در خانه ­ها بگذرانند و این انزوا بسیار مثبت است، فرد را قادر می­سازد چیزهای جدیدی کسب کند و مدت طولانی­تری را با خانواده بگذراند و به آغوش آن بازگردد . ایده جمع شدن خانواده در وعده­ های غذایی، تماشای پخش اخبار و برنامه­ های تلویزیونی در کنار هم، گرمی خانواده و ارزش­های هم افزایی خانواده می­تواند از پیامدهای فرهنگی مثبت بیماری کرونا به شمار آمد .

۹- عادت­ها و عروسی­ها : دوره کورونا شاهد لغو بسیاری از مجالس مجلل بود و آنها را با مهمانی­های ساده در خانواده جایگزین کرد، به این امید که جامعه الجزایر این رفتارهای جدید را اتخاذ کند و از مهمانی­های عجیب و غریب خودداری کند . از طرف دیگر، پرهیز از صرف مبالغ هنگفت عروسی­ها و سرمایه گذاری آن در پروژه­های سودآور یا دستیابی به اهداف مفید و جایگزین کردن آنها با پیام­های حسن نیت از طریق سایت­های شبکه ­های اجتماعی "فیس بوک ، توییتر" و سایر سایت­های اینترنتی از پیامدهای مورد انتظار است .

همین موضوع در مورد هزینه ­هایی که در مراسم یادبود فوت افراد انجام می­شود صدق می­کند، بنابراین انتظار می­رود، خانواده ­هایی که عزادار شده ­اند ومراسم عزاداری را به فرصتی برای نشان دادن افتخارات از طریق  برگزاری مهمانی­های اسراف ­آمیز تبدیل  می­کردند، در دوران پس از کرونا، مراسم تشییع جنازه واحترام به میت و بازماندگان را به شکل رایج فعلی لغوکنند، تا اسراف­گری پول داران و خجالت زدگی خانواده­ های فقیر در این گونه سنت­ها به دست فراموشی سپرده شود .

۱۰- کافه ­ها و کافی­ نت­ها : معمولاً، جوانان الجزایر مخصوصا سیگاری­ها، در طول روز در قهوه خانه­ ها و کافه­ های محبوب با یکدیگر ملاقات میکنند، اما پس از بحران ویروس کرونا، همه این مکان ها بسته شده ­اند تا شیوع ویروس کشنده را محدود کنند، از این پس الجزایری­ها به این تغییرات عادت می­کنند و وقت خود را در جایی می­گذرانند که برای آنان سالم­تر و سودمند­تر باشد . این وضعیت همچنین به افراد سیگاری کمک می­کند تا به دلیل گذراندن بیشتر وقت در خانه، این عادت را از بین ببرند .

کد خبر 2115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =